EL NEGRO I JA

42.00  29.40 

Próba odtworzenia życia tzw. buszmena z Banyoles – wypchanego człowieka, który był eksponatem muzealnym aż do lat 90. XX wieku. Holenderki reporter przywraca buszmenowi z Banyoles ludzką godność i stawia pytania o istotę rasizmu.

Kup książkę 42.00  29.40 
Kup E-BOOK 42.00  29.40 
SKU: 00077 Kategoria:

Autor: FRANK WESTERMAN

Seria: Reporterska

Rok wydania: 2015

Liczba stron: 243

Okładka: Miękka ze skrzydełkami

ISBN: 9788394277734

Opis

Z niderlandzkiego przełożyła Małgorzata Woźniak-Diederen

 

El Negro i ja to reporterska próba odtworzenia życia tzw. buszmena z Banyoles – zmumifikowanego, wypchanego człowieka, który był wystawiany publicznie aż do lat 90. XX wieku jako eksponat muzealny. Frank Westerman, holenderski reporter, próbuje przywrócić buszmenowi z Banyoles jego ludzką godność, jednocześnie stawiając pytania o istotę rasizmu.

 

Markus, mój paryski przyjaciel, chce, żeby po śmierci jego ciało wypchać i postawić w teatrze. W wyciągniętej dłoni pragnie trzymać popielniczkę, aby pochłonięci rozmowami o sztuce goście strzepywali do niej popiół… Książka Franka Westermana to teatr absurdu, który jest faktem. Zupełnie niewiarygodna, fantastyczna i porywająca podróż po naszej planecie śladami tytułowego El Negro – zakonserwowanego i wypchanego w XIX w. mieszkańca Afryki, którego ciało staje się dla autora pretekstem do rozważań nad nienawiścią i rasizmem zarówno białym, jak i czarnym, a także nad ludzką głupotą i szaleństwem. Bez wnętrzności, bez osobowości, Człowiek-Nikt od prawie dwustu lat krąży po świecie w groteskowej podróży, a razem z nim autor zabiera na tę opętańczą wyprawę terrorystów z peruwiańskiego Świetlistego Szlaku, rebeliantów z Sierra Leone, jamajskich rastafarian, katalońskich nacjonalistów, południowoafrykańskich Burów, europejskich intelektualistów i samego siebie. Ta kapitalna książka swoim klimatem przypomina film Zelig Woody’ego Allena, z tą różnicą, że holenderski pisarz przedstawia fakty. Genialna literatura! – Piotr Ibrahim Kalwas

 

Książka wydana przy wsparciu Holenderskiej Fundacji na rzecz Literatury (Dutch Foundation for Literature).