Opis
To też jest Kanada: siedem zapałek w słoiku, sny o czubkach drzew, powiewające na wietrze czerwone suknie, dzieci odbierane rodzicom o świcie. I ludzie, którzy nie mówią, że są absolwentami szkół z internatem. Mówią: jesteśmy ocaleńcami. Przetrwaliśmy.
Dlaczego dziś są tam ściągani z pomników i banknotów dawni bohaterowie? Jak to możliwe, że odbierano dzieci rodzicom? Czyja ręka temu błogosławiła?
Joanna Gierak-Onoszko spędziła w Kanadzie dwa lata, sprawdzając, co ukryto pod tamtejszą mozaiką kulturową. W swoim reportażu autorka kreśli obraz, który burzy nasze wyobrażenia o tym kraju.
27 śmierci Toby’ego Obeda to reporterska opowieść o winie i pojednaniu, zbrodni bez kary i ludziach, którzy wymykają się przeznaczeniu.
W czasie lektury co jakiś czas trzeba odłożyć książkę, by wziąć głębszy oddech, bo kręci się w głowie od tych historii. A do tego ten język, tak sprawny, tak błyskotliwy, z takim zaskakującym doborem słów, że zazdrość zżera. Od teraz jeśli debiut reporterski, to właśnie taki – Michał Nogaś
Recenzje, nagrody
- nagroda Nike Czytelników 2020
- Nagroda Magellana w kategorii książka reportażowa roku 2020
- nominacja do Nagrody Literackiej NIKE (finał)
- nominacja do nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego za najlepszych reportaż literacki (finał)
- nominacja do Nagrody Literackiej im. Witolda Gombrowicza za najlepszy debiut 2019 roku
- nominacja do Nagrody Conrada
- nominacja do Nagrody im. Beaty Pawlak
- nominacja do nagrody Odkrycia Empiku 2019 w kategorii literatura
- E-book Roku 2019 w plebiscycie czytelników portalu Publio.pl
- nominacja do nagrody Prezydenta Lublina za najlepszą książkę reporterską roku
- nominacja w plebiscycie czytelników portalu LubimyCzytać.pl w kategorii literatura faktu, publicystyka
- najlepszy reportaż 2019 roku w plebiscycie Czytelników zorganizowanym przy okazji nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego.
- najlepszy reportaż roku 2019 roku według studenckiego jury studentów Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego
- najlepszy reportaż 2019 roku według studenckiego jury nagrody im. Ryszarda Kapuścińskiego, w skład którego weszli redaktorzy magazynu „Nowy Folder” afiliowanego przy Fundacji Centrum Badań i Edukacji im. Ryszarda Kapuścińskiego
Dostaje się od tej lektury dreszczy i mdłości i nie wiem, jak bardzo odchorowała to autorka, ale nie wyobrażam sobie, żeby dało się tego uniknąć. Tym większy szacunek mam dla niej za tę katorżniczą robotę. Lektura obowiązkowa. – Jacek Dehnel
To jest uniwersalna opowieść o tym, że z dzieckiem można zrobić wszystko i że sprawcy są bezkarni tak długo, jak długo nie mają nad sobą kontroli. – Joanna Wróżyńska, Wyborcza.pl
Czytając tę książkę, chcielibyśmy wierzyć, że to, co w niej znajdujemy, jest zmyśleniem. Kiedy jednak historie o maltretowaniu i wykorzystywaniu opowiadają zgodnie tysiące ludzi, trudno podejrzewać, że jest to konfabulacja. Kanada dołączyła do wielu utraconych rajów późnej nowoczesności. – Paweł Majewski, Kultura Liberalna
Joanna Gierak-Onoszko zagląda pod podszewkę dobrego piaru. Łącząc publicystykę z chwytami literackimi, opowiada historię o państwie mierzącym się z bolesną przeszłością, które „nie wstaje z kolan, lecz pochyla czoło”. – Agata Szczerbiak, „Polityka”
Pomiędzy winą, poczuciem sprawiedliwości i nieprzepracowanym nigdy żalem z powodu odrzucenia znajdzie się także obraz nowoczesnego państwa gotowego wziąć odpowiedzialność za mroki przeszłości. Państwa, które mierzy się z tymi mrokami na różnych poziomach – od języka po politykę. – Jarosław Czechowicz, KrytycznymOkiem.pl